Karadeniz Arkeolojisi – Bizans Dönemi - XI
(Sümela’nın Freskleri ve Ünyeli Sanatçı Savos)
Sümela Manastırı, mağara bölümü tavanından başlayarak, manastırın muhtelif yerlerinde, şapellerin duvarlarında ve keşişlerin kullandığı mekânlarda çok sayıda fresk yer almaktadır. Bu fresklerden bazıları Ünyeli sanatçı Savos tarafından yapılmıştır.
Sümela freskleri ayrıntılı biçimde yazar İsmail Köse tarafından Bulutların
Ötesinde Saklı Manastır Sümela adlı eserde anlatılmaktadır.
Sümela’nın Freskleri
Ana bölüm mağara kilisenin dış yüzü, çoğu ağır biçimde hasar
görmüş resimlerle bezelidir. Birinci grup resimlerde evrenin yaratılışı
betimlenir.
İkinci grupta Tevrat ve Tekvin’den alınma, erkek ve kadının
yaratılışı, Günaha Teşvik, Cennetten Kovulma gibi sahneler yer almaktadır.
Üçüncü grupta Mahşer, Thomas’ın Şüphesi, Mezarda Melek,
Birinci İznik Konsili, Kabil’in Habil’i Öldürülüşü, Anastatis (İsa’nın
Cehenneme İnişi) sahneleri betimlenmiş durumdadır.
İlk üç panosu tahrip olan dördüncü grupta; Çarmıhta İsa,
Hamsin Yortusu, Müjde, Mabeke Takdim gibi sahnelerinden oluşmaktadır.
Güney duvarın dış yüzünde bir av sahnesi ile Meryem’in
melekler tarafından cennete götürülüşü betimlenir. Bu kısmen tahrip olmuş
freskin yanında İsa, çiçek desenli bir tuzağa uzanmış Meryem’i kutsamaktadır.
Bu duvar ile ayazma arasındaki kalan mağara duvarında dört
sıra halinde azizler ve Meryem betimleri bulunmaktadır. Apsisin dış yüzünde Doğum,
İsa Mabetta, Lazaros’un
Diriltilmesi, kuzeyinde Kudüs’e Giriş, Çarmıhtan İndiriliş sahnelerine yer
verilmiştir.
Ünyeli Sanatçı Savos’un Sümela Freski
Mağaranın içinde keşiş Matheos’un
1732’de yenilendiği aziz betimleri ile Ünyeli
sanatçı Savos tarafından yapılmış freskler bulunmaktadır. Güney duvarındaki
azizlerin yanında, imparator giysileriyle Aleksios III. Manuel III. Ve
Andronikos resimleri vardır. Tavanda, Pagania Palaytytera, İsa ve Cebrail,
kuzey duvarında mahşer betimleri yer alır.[1]
Meryem’in mucizevi tahtta otururken betimlediği fresk,
mağaradaki en ilgi çekici resimlerden biridir.
İçerde Ayazma, arkada Dilek Kayası, Kitapsız kitaplık,
Mutfaklar, Derslikler, Konuk Odaları, Keşiş hücreleri, Ayazma Çeşmesi, Yeni
onarılmış kare tabanlı taş su haznesi ve her manastırda bulunduğu ileri
sürülen, kutsal su gözesi ile büyük bir yapıdır. Ancak, Sümela’dan çok daha
görkemli olan, hiç kuşkusuz, manastırı içinde saklayandır.[2]
Sümela’nın Müştemilatı
Mağarada freskolarla bezeli küçük şapellerden başka, kitaplık,
konuklar için mekânlar vb. binalar harap durumdadır. Freskoların çoğu geç
dönemde yapılmış olup, alt tabakalarda eski ve daha değerlilerin bulunduğu
kolayca anlaşılmaktadır. Uzaktan pek heybetli görünen ve Sümela’nın simgesi
durumundaki keşişlerin barındıkları büyük binanın yanında, varlıkların eski
gravürlerden tanık olduğumuz kayalara asılı gibi duran ahşap konutlar,
zamanında büyük bir olasılıkla manastıra son derece güzel ve etkileyici bir
görünüm kazandırıyorlardır.[3]
Tepeye, yani Manastır’a varmadan önce sola doğru bir patika
ayrılıyor. İleride, toprak yolla birleşen dar bir geçittir. Bu doğu yolu kavşak
noktasında eski bir kilise yıkıntısıyla birleşmiştir. Dikdörtgen kesitli, içten
içe büyüklüğü 4 x 9 m. boyutlarında, sağlam, taş yapıdır. Mihrabı vadiye, yani
güney doğuya bakmaktadır. Kilisenin güney cephesi, yarım kubbeli bir yarım
silindir şeklindedir. Çatı, birbirinden eşit uzaklıkta üç kemer üstüne
oturmaktadır. Kemerler arasında, genişten dara doğru giderek mazgallaşan
pencereler yer almıştır. Ayrıca, sağır duvarla (kuzey cephesi) son kemer
arasında da bir pencere vardır. Sümela’nın yanında, bu kilise, çok daha
insancıl görünmektedir. Çünkü daha alçak gönüllü, aynı zamanda çok daha harap
durumdadır.[4]
Barnabas Kiliseleri yanında Kuştul (Şimşirli) köyü civarında
Sümela kadar çarpıcı bir konumda Peristera
Manastırı bulunur. 4. yüzyılda Sümela ile birlikte kurulmuş bu yapının tam
adı Ayios Yorgiosta Peristera yani Güvercinli Manastırı denilmektedir.
1906’da yanmış olan yapı Abdülhamit döneminde yeniden inşa edilmiş, 1923’te de
yeniden boşaltılmış olup bugün sadece tek tük fresk izleri görülebilmektedir.[5]
Ayrıca yine Trabzon’da hâkim tepeler üzerinde manastırlar
(Kızlar Manastırı) vardır. Trabzon yolunda Akçaabat (Platana)’da iki önemli kilise bulunmaktadır. Bunlardan birinde
renkli mermerle yapılmış geçmeli güzel bir döşeme görülebilir.
Kaynaklar:
Yıldız, Sevcan, 2017, Karadeniz Bölgesindeki Bizans Eserleri, Karadeniz
Araştırmaları, Bahar 2017 · Sayı 53 · s.123-135
Köse, İsmail. 2010, Bulutların
Ötesinde Saklı Manastır Sümela, Akademi Kitabcılık.
Köse, İsmail. 2012, The Monastery of Soumela and ancient trade
routes, 18(1), 7-28.
Eyice, Semavi, Trabzon Yakınında Meryem Ana (Sumela) Manastırı,
Kökden, Uğur, 1995, Trabzon Adlı Anka kuşu, Sanat Dünyamız, Bizans
Özel Sayısı, Sayı 69-70, Yapı Kredi Kültür ve Sanat Yayınları
Nişanyan, Sevan ve Müjde, 2002, Herkesin Bilmediği
Olağanüstü Yerler, Boyut Yayın Grubu, İstanbul, S. 148.

