Konteyner
Limanı
Bazı konular vardır, ısıtılıp ısıtılıp tekrar gündeme
sokulur. Bunun Ünye bazında en uçkun örneği OSB’dir (Organize Sanayi Bölgesi). Üzerinde en çok durduğumuz
Ünye’ye yakışır bir “Kültür Sarayı” inşasıdır. Benzer bir biçimde Ünye Limanı üzerinden gündeme sokulan
bir “Konteyner Limanı” faaliyeti
görmekteyiz.
Birkaç gün önce Ordu Büyükşehir Belediye Başkanı Hilmi Güler, Ünye konteynır limanı
çalışmalarını başlattıklarını söyledi.
Ordu'yu ekonomik, sosyal ve stratejik açıdan büyütmek için “büyük” düşündüklerini belirten Sn. Güler,
bu kapsamda Ünye Limanını konteynır limanı yapma çalışmalarını başlattıklarını
söyledi.
Sayın Başkan, "Ünye
Konteynır Limanı Karadeniz'in en büyüğü olacak!” diye ekliyor. Öyle ki
Türkiye’ de Karadeniz’i lider konuma getirecek ve Karadeniz’in en büyük limanı
olacak! Ünye Limanıyla Karedeniz etrafındaki Rusya, Gürcistan, Ukrayna, Romanya
ve Bulgaristan’a rahatlıkla ulaşabilecek, halen 1.4 milyar dolar olan yıllık
ihracat rakamı çok daha artacakmış.
Yaptığı basın toplantısında “Vizyonumuzu geniş tutmalıyız!” diyen OBŞ Başkanı, “Ünye Limanı'nı
Konteyner Limanı haline dönüştüreceğiz, bununla ilgili proje hazırlıklarımız
sürüyor” demiş.
****
Konunun yeniden gündeme gelmesi, durup durukken gerçekleşen
bir basın toplantısında “konservatif” bir proje halini alan “Ünye Konteyner
Limanı” projesinden başka bir konu bulunamamasından mı?
“Vahim” durumda olan Ünye Limanı konusu ciddi bir çalışma
başlatılacak olmasından mı?
Umarız ikinci ihtimal daha ağırlıktadır da, bir an önce el
atılıp iyice atıl duruma gelmekte olan Ünye Limanında bir “iyileştirme”
çalışması başlatılır.
****
Yerel basınımızı takip edenler hatırlayacaktır, geçmişte böyle
bir “Ünye Konteyner Limanı” haberi
gündeme gelmiş ve konuyla ilgili yazılar yazmıştık.
İşte Temmuz 2016 tarihli
haber:
“Karadeniz'in en büyük
konteyner limanı Ordu'ya kurulacak!
Karadeniz'in en büyük
konteyner limanı Ordu'ya kurulacak. Liman, Karadeniz’e sınırı olan 6 ülke
limanından daha büyük olacak.
Ordu Büyükşehir Belediye
Başkanı Enver Yılmaz, Ünye
Limanı'nın büyütülerek 2.2 milyon TEU kapasiteye ulaşacağını, kurulacak olan
yeni konteyner limanın ise Karadeniz'e sınırı olan Rusya, Ukrayna, Moldova,
Bulgaristan, Romanya ve Gürcistan'daki limanların hepsinden daha büyük
olacağını açıkladı.
Söz konusu limanın 3 etap
halinde hayata geçirileceğini belirten Başkan Enver Yımaz, limanın 18 metre
derinlikte, bin 850 metrelik rıhtımıyla Karadeniz'in en büyük konteyner limanı
olacağını, dalgakıranın iç kısmında bin 150 metre uzunluk ve 22 metre
derinliğiyle ayrı bir rıhtım oluşturulacağını da belirtti.
Söz konusu konteyner limanı
projesine ilişkin çalışmalara 2017 yılında başlanacağını da belirten Başkan
Enver Yılmaz, 300 milyon liraya mal olacak Ünye Limanı'nın genişletilmesi ile
de bölgedeki ticaret hacminin artacağını söyledi.”
****
Tarih tekerrür ediyor.
İsimler farklı, söylem aynı…
İcraat?
İşin gerçeği şu…
Son 20 yılda Ünye Limanı yapıldığı günden yana kapasite
yıkımına uğruyor.
Zaman zaman yapılan iyileştirmelere rağmen, durumu her geçen
gün kötüye gidiyor.
Limanda yer alan tersane bir dönem önemli bir iş görürken,
bugün tamamen atıl vaziyettedir.
Ünye Limanı taşımacılığı, en sefil günlerini yaşamaktadır.
İyileştirme ve dip taraması yapılmadığı için limana giren yük gemilerine artık
tonaj sınırlaması getirilecektir.
Bu da büyük tonajlı gemilerin Ünye limanına uğramayacağı
anlamına gelmektedir.
Konteyner Limanı “yük taşımacılığı” dışında bir de turist
(yolcu) taşımacılığı sorunu var ki, o konuya hiç girmiyoruz…
Çöplüğe döndürülen, başıboş köpeklerin istilasına uğramış
bir Ünye’de daha fazla hayal kurmanın âlemi yok!
Daha gerçekçi bir Ünye’de buluşmak umuduyla…
Ünyekent,
27.11.2019