7 Haziran 2023 Çarşamba

Ünye Limanı


 

Ünye Limanı

 

Ordu’dan seçilen milletvekilleri netleşince, Ünye adına kendilerine tevdi edeceğimiz sorular da netleşiyor…

Bunlardan biri şuydu:

“Çok sözü edilen kruvaziyer turizminin Ünye’ye bir faydası olacak mı?”

Sorunun geliş biçiminden anlaşıldığı üzere biz limanı daha çok turizm boyutuyla değerlendiriyoruz.

Aslında ticari boyutu da önemli…

Ünye Limanı aynı zamanda bir konteyner limanı olmalı.

Bir zamanlar sıkça tartıştığımız şöyle bir ikilem vardı:

Ünye “turizm kenti” mi olacak, “sanayi kenti” mi?

Sanki ikisi birden olamazmış gibi!

Tabi daha kötüsü hiç birinin gerçekleşmemesi…

Neyse biz konumuza dönelim.

Kruvaziyer turizmi mi, konteyner limanı mı?

Hangisi?

Önce bu iki kavramı biraz daha yakından görelim…

 

Konteyner Limanı Nedir?

 

Dünyanın dört bir yanını dolaşmak suretiyle her gün farklı bir gümrük veya limanda işlem gören konteyner ünitelerinin boşaltıldığı limanlara konteyner limanı denilmektedir.

Dünya üzerinde yaklaşık yirmi milyon adet taşıma amaçlı kullanılan konteyner limanı bulunduğu sanılmaktadır.

Taşımacılığın önemli kısmını deniz yoluyla gerçekleştiren bu limanlar, bir çeşit depolama ve transfer görevini yerine getirirler. Gelen konteyner gemileri boşalttıkları yükü ya diğer konteyner gemilerine transfer ederler yahut karayoluyla gideceği noktalara taşınmak üzere bekletirler. Sirkülasyon bu şekilde devam eder.

Üç tarafı denizlerle çevrili bir ülke olmamız nedeniyle çok sayıda konteyner limanına sahibiz. Çünkü konteyner ile yük taşımacılığı büyük oranda denizyolu ile yapılmaktadır.

Uluslararası ticarette önemli bir unsur olan konteyner limanları Ege, Akdeniz ve Marmara’da yoğunlukla bulunmaktadır. Karadeniz bu konuda fazla gelişmiş değildir. Dünya konteyner liman haritası içerisinde ilk 50’de sıralamaya girmeyi başaran Türkiye, konunun önemi üzerine ilerleyen yıllarda da atılımını gerçekleştirecek gibi görünmektedir. (Ayrıntı için bkz. http://denizstrateji.com/tr )

Dış ticaretin önemli unsurlarından olan konteyner limanlarının gelişmiş olması, ülkelerden gelen ve giden konteyner içeriğinin korunaklı bir biçimde yerine ulaştırılması konusunda önem arz etmektedir.

 

Türkiye'de Hangi İllerde Konteyner Limanları Bulunur?

 

Türkiye’de 27 adet konteyner limanı bulunmaktadır. Bu limanların çoğunluğu Marmara, Akdeniz ve Ege denizlerinde görülmektedir. Buna göre hangi illerde olduğuna sırasıyla bakacak olursak;

Mersin: MIP

Marport: İstanbul

Kumport: İstanbul

Mardaş: İstanbul

Borusan: İstanbul

Haydarpaşa: İstanbul

Asyaport: Tekirdağ

Tekirdağ Ceyport

İzmir Petkim SK; Petlim Limancılık

İzmir Alsancak limanı

Nemport: İzmir, Aliağa

Ege Gübre: İzmir, Aliağa

DP World: Kocaeli

SafiPort: Derince. Kocaeli

Limaş: Kocaeli

Evyapport: Kocaeli

Karasu port: Sakarya

Gemport: Bursa

RodaPort: Bursa

Yılport: Gebze, Bursa

Port Akdeniz: Antalya, Konyaaltı

Limakport: İskenderun

Assanport: Hatay

Çelebi bandırma: Balıkesir

Trabzon port: Trabzon

Akçansa port: Samsun

Samsunport

(Kaynak: Milliyet, 04.03.2021)

 

Açıkça görülebileceği gibi önemli konteyner limanlarının bulunduğu kentler, ülkemizin sanayice gelişmiş olduğu bölgelerindedir. Karadeniz’de Samsun dışında bu niteliklere haiz bölge bulunmamaktadır. Trabzon, uzak tarihten bu yana Kuzeydoğu Asya’ya açılan bir liman kentidir ki, ülkeler arası emtia transferinde İran hali hazırda ilk sırada yer alır.

 

Ünye Limanı Konteyner Limana Dönüşebilir mi?

 

Ünye henüz yolun başındadır. Osmanlı döneminin son çeyreğine kadar sürdürdüğü önemli bir liman olma işlevini Ünye 18. Yüzyılda kaybetmiştir. Tersane-i Amire ve Ünye'de İpçilik adlı yazımızda bahsettiğimiz gibi, kentimiz gelişen teknolojinin ve sanayinin gerisinde kalarak, tarihsel misyonunu kaybetmiştir.

1960’lı yılların başında kurulan Ünye Limanı varlığını büyük ölçüde yine bir sanayi yatırımı olan Ünye Çimento Fabrikası’na borçludur. Samsun-Trabzon arasında ihtiyaç duyulan liman arayışına Ünye,  mevcut konumuyla optimum seviyede cevap vermiştir. Coğrafi yapı ve konum itibariyle geliştirilmeye müsaittir.

Şayet seçim öncesi ortaya atılan bir atraksiyon değilse, son günlerde gündeme gelen “Serbest Bölge” statüsü Ünye Limanı için önemli bir adımdır.  

İki hafta önce Cumhurbaşkanı’nın imzasıyla Resmi Gazete’de yayınlanan ve Serbest Bölge ilan edilen Ünye Cevizdere bölgesi ve Ünye Limanı, sözünü ettiğimiz ticaret ve sanayi girişimlerinin ön adımı olabilir. Ünye-Niksar karayoluyla İç Anadolu’ya bağlanan ve denizyoluyla dış ticarete açılan Ünye, gerekli yatırımların yapılması durumunda konteyner limanına kavuşmuş olacaktır.

Ancak şimdiden “konteyner limanı” olmuşuz gibi davranmak, mistifikasyondan öte bir anlam taşımaz. Onun alt aşaması olan Ro-Ro taşımacılığı ile başlanan faaliyetleri geliştirmek, limanda su derinliği ve rıhtım sayısını artırmak gerekir.

 Ünye limanı 40 bin grostonluk gemilere hizmet veren 5 rıhtıma sahip olabildiği zaman, Ro-Ro gemileri ve konteyner gemileriyle birlikte kruvaziyer gemileri de limana demirleyebilecektir.

Oluşum aşamasında Ünye Konteyner Limanı

Sıradan bir konteyner limanı

 

Kruvaziyer Turizmi

 

Dünya ekonomisinin uluslararası sektörlerinden birisi olan turizm sektörü, günümüzde birçok ülkenin temel gelir kaynağıdır. Geleneksel turizm anlayışı olan deniz-kum-güneş aktivitelerine bir alternatif olarak öne çıkan kruvaziyer turizmini tercih eden turist sayısı, özellikle 1960’lı yılların sonlarından itibaren; yüksek kapasiteli gemilerin kullanılmaya başlanması, yeni destinasyon seçeneklerinin çoğalması, şirketler tarafından yapılan promosyonlar ve gemilerde gerçekleştirilen etkinlik çeşitlerinin artmasına bağlı olarak büyük oranda artış göstermiştir. Bu açıdan bakıldığında, kruvaziyer turizm, son 30 yıl içerisinde, öncelikle Kuzey Amerika bölgesinde, ardından Avrupa’da ve son yıllarda da Avustralya ve Yeni Zelanda bölgesinde yaratılan talep ile turizm endüstrisinin en hızlı büyüyen sektörü haline gelmiştir.

Kruvaziyer turizmi (cruise tourism) nedir?

Üzerinde birçok konaklama, yemek, eğlence seçenekleri bulunan; yüksek hizmet standartlarına sahip; programlanmış belirli rotalarda turistik amaçlı olarak çalışan yolcu gemileriyle gerçekleştirilen turizm biçimidir.

Doğrudan ve dolaylı olarak yarattığı istihdam ve sağladığı katma değer dikkate alındığında, ülkeler için stratejik öneme sahip olan kruvaziyer sektöründe özellikle Akdeniz havzası, dünya kruvaziyer destinasyonları arasında en çok turist çeken bölgelerden birisi haline gelmiştir. Bu olgunun gerçekleşmesinde uygun iklim koşulları kadar, konuk ağırlamaya müsait bir alt yapı, tarihi-turistik cazibe ve zengin kültürel miras öne çıkmaktadır.

Kruvaziyer turizmine açılmak için öncelikle binlerce turisti aynı anda karşılayabilecek bir alt yapının kurulmuş olmamız gerekir. Aksi halde “Neden bu adamlar gemiden inip kenti gezmiyorlar?” diye düşünüp dururuz.

İki bin yolcu kapasiteli Astoria Grande gemisinden bir minibüs Ünye’ye, bir otobüs Ordu’ya kaldırmakla kruvaziyer turizmi yaptığımızı iddia etmek, inandırıcılıktan uzaktır.





07.06.2023, Ünyekent